-
زنان در فرهنگ و هنر یونان باستان
یکشنبه 4 مرداد 1394 15:46
زنان در فرهنگ و هنر یونان باستان آزاده مدنی در یونان باستان زنان نمیتوانستند مستقل باشند، حتی گاه به ندرت اجازه داشتند از خانه خارج شوند. برای امور دینی، جشنهای مخصوص زنان و اجراهای تئاتر نیز باید یک برده ملازم آنان بود؛ هرچند نقشهای آنان در نمایشها مهم بود. [1] نه حق رأی و نه حق حضور در مجامع عمومی را داشتند....
-
کارل گوستاو یونگ (قسمت آخر)
سهشنبه 9 تیر 1394 15:57
کارل گوستاو یونگ (قسمت آخر) آزاده مدنی یونگ دورانی که با محتویات توهمات خود بسر میبرد را، از مهمترین دوران زندگی خود میداند. اما غیر از این دروننگریها نقطة عطف تأثیرپذیری یونگ، سفرهایی است که در دهة 20 انجام میدهد. او این سفرها را به چهار مرحله تقسیم میکند: الفـ سفر به آفریقای شمالی. [1] بـ سفر به آمریکا و...
-
کارل گوستاو یونگ (قسمت سوم)
چهارشنبه 3 تیر 1394 15:38
کارل گوستاو یونگ (قسمت سوم) آزاده مدنی یکی دیگر از حوادث مهم زندگی کارل گوستاو یونگ، آشنایی و همکاریاش با زیگموند فروید بود؛ البته این رابطه دوام چندانی نیافت. او این آشنایی را که از سال 1906 آغاز شده بود تا 1913 پایان داد. اما تأثیرات عمیق فروید، بر آراء او انکارناپذیر است. «از زمانیکه کار خود را در روانپزشکی شروع...
-
کارل گوستاو یونگ (قسمت دوم)
شنبه 30 خرداد 1394 10:46
کارل گوستاو یونگ (قسمت دوم) آزاده مدنی اما در بین اندیشههای نوجوانی یونگ همانطور که قبلتر نیز اشاره شد، اندیشه در باب خداوند برایش حاوی نکتهای آزاردهنده بود. این رنج سبب جستجوی عمیقی شد که بعدها پایة بسیاری از اعتقادات اساسی و آراء و روشهای او گشت. او آموخته بود که خداوند جهان را برای انسان به جهت عشق به او...
-
کارل گوستاو یونگ (قسمت اول)
پنجشنبه 21 خرداد 1394 12:33
کارل گوستاو یونگ (قسمت اول) آزاده مدنی «ولادت ما چیزی جز خواب و فراموشی نیست: روحی که با ما برمیخیزد، ستارة زندگی ما، آیا در جایی دیگر ماوراء داشته و از راهی دور آمده است؟» ورد زدورث کارل گوستاو یونگ در 26 ژوئیه 1875 در کسویل [1] (واقع در یکی از ایالتهای آلمانی سوئیس) در کنار دریاچه کنستانس متولد شد. هنگامیکه...
-
کلمه، کلمات و کلام الهی (قسمت سوم)
سهشنبه 12 خرداد 1394 20:08
کلمه، کلمات و کلام الهی (قسمت سوم) آزاده مدنی مفهوم جهانی لوگوس و کلمه: «در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود همان در ابتدا نزد خدا بود همه چیز بواسطه او آفریده شد و به غیر از او چیزی از موجودات وجود نیافت در او حیات بود و حیات نور انسان بود و نور در تاریکی میدرخشید و تاریکی آن را درنیافت.» [1] این...
-
کلمه، کلمات و کلام الهی (قسمت دوم)
شنبه 9 خرداد 1394 11:31
کلمه، کلمات و کلام الهی (قسمت دوم) آزاده مدنی کلمه حضرت: ابوالهذیل علّاف، کلام الهی را به دو بخش فیالمحل و لا فیالمحل تقسیم کرد. او کُن را حادث فیالمحل دانست؛ و آن را ارادهای ثابت شمرد که محّلی برای آن وجود ندارد و خداوند به واسطهی آن اراده و مشیت خود را جاری میکند. البته این نظر تنها به ابوالهذیل تعلق نداشت،...
-
کلمه، کلمات و کلام الهی (قسمت اول)
چهارشنبه 6 خرداد 1394 14:08
کلمه، کلمات و کلام الهی (قسمت اول) آزاده مدنی . کلمه و کلمات الله: ابن عربی میگوید: «ما حروف بلندی بودیم که مطلقاً جابه جا نشده بود. آویخته در بلندیهای بلندترین قلهها در آن من تو هستم و ما، توایم، و تو، او و همه در او اوست؛ از کسی که رسیده بپرس.» [1] فناری در شرح این بیت میگوید: « ... بیت نخست اشاره به این دارد:...
-
نقش عناصر مؤنث در ادیان ایران باستان با تأکید بر نقش زن در اوستا - قسمت چهارم (نقش زنان در اوستا)
شنبه 26 اردیبهشت 1394 13:44
نقش عناصر مؤنث در ادیان ایران باستان با تأکید بر نقش زن در اوستا - قسمت چهارم (نقش زنان در اوستا) آزاده مدنی مهمترین کتاب دینی در آئین زرتشت، اوستاست که البته متون آن در طول تاریخ جمعآوری شده است و نمیتوان گفت که متعلق به شخص خواص یا دیدگاه دورهی خاصی از اندیشمندان ایران میباشد. گاهان اصیلترین بخش این مجموعه...
-
نقش عناصر مؤنث در ادیان ایران باستان با تأکید بر نقش زن در اوستا - قسمت سوم (نقش زنان در ادیان ایران باستان)
دوشنبه 21 اردیبهشت 1394 12:31
نقش عناصر مؤنث در ادیان ایران باستان با تأکید بر نقش زن در اوستا - قسمت سوم (نقش زنان در ادیان ایران باستان) آزاده مدنی ایران پیش از آریاییان: از دههزار سال پیش از میلاد مسیح در ایران نشانههایی از پرستش الهه مادر مشاهده میشود که نشاندهندهی این است که ایران نز مانند ملل و اقوام همسایهی خود در آن دوران به نوعی...
-
نقش عناصر مؤنث در ادیان ایران باستان با تأکید بر نقش زن در اوستا - قسمت دوم (اسطورههای آفرینش زن و مرد)
پنجشنبه 17 اردیبهشت 1394 11:10
نقش عناصر مؤنث در ادیان ایران باستان با تأکید بر نقش زن در اوستا - قسمت دوم (اسطورههای آفرینش زن و مرد) آزاده مدنی طبق گواهی بسیاری از اسناد و مدارک باقیمانده، در ایران هم مانند بسیاری از اقوام دیگر آسیایی، قبل از ورود آریاییان نظام مادرشاهی حاکم بوده است. اما به خاطر نبودن خط، اکثر اسطورههای این دوران از میان رفته...
-
نقش عناصر مؤنث در ادیان ایران باستان با تأکید بر نقش زن در اوستا - قسمت اول
جمعه 11 اردیبهشت 1394 19:36
نقش عناصر مؤنث در ادیان ایران باستان با تأکید بر نقش زن در اوستا - قسمت اول آزاده مدنی پیشگفتار: باورهایی که در مورد زنسالاری یا مردسالاری اقوام وجود داشته و دارد بیش از آنکه به ساختمان فیزیولوژیک بدن انسان یا کارکردهای ذهنی و معنوی او ارتباط داشته باشد، نتیجه اقتصاد و قدرت مادی است. زیرا که چه در آئین ما اسلام، چه...
-
الهههای بودایی و داکینی
جمعه 4 اردیبهشت 1394 20:20
الهههای بودایی و داکینی آزاده مدنی نمیتوان گفت که الهههای بودایی چندان تفاوتی با الهههای هندویی دارند. البته برخی از آنان در منظر بودیسم چشمگیرتر میشوند که برخی از الهههای پیش از ودایی خصوصاً در آیین تانترایی بودایی از این دستهاند. برخی از الهههای مشهور بودایی عبارتند از: یاکشی یا یاکشینی [1] این الههها...
-
جنبهی مؤنث در بودیسم با تأکید بر نگاه تانترا به زن؛ قسمت پنجم: زن در نگاه تانترا
دوشنبه 31 فروردین 1394 12:37
جنبهی مؤنث در بودیسم با تأکید بر نگاه تانترا به زن قسمت پنجم: زن در نگاه تانترا آزاده مدنی گفته میشود که شاخهای از بودا به پسرش رائول بدرا رسید و از طریق او به سریکرتی منتقل شد و ساراها نامی که برهمنزاده بود و مدتی در آئین برهمنی سلوک میکرد تعالیم بودا را سریکرتی دریافت نمود و از طریق ساراها این تعالیم...
-
جنبهی مؤنث در بودیسم با تأکید بر نگاه تانترا به زن؛ قسمت چهارم: تنترا جنبهی مؤنثگرای بودیسم
جمعه 28 فروردین 1394 13:12
جنبهی مؤنث در بودیسم با تأکید بر نگاه تانترا به زن قسمت چهارم: تنترا جنبهی مؤنثگرای بودیسم آزاده مدنی تانترا از دو واژه سانسکریت اخذ گردیده: Tanoti به معنی توسعهدادن (گسترشدادن) و Trayate به معنای آزادکردن و رهاییبخشیدن؛ و تانترا که از این دو واژه گرفته شده، قدرت گسترش و توسعه شخصیت در جهت آزادگی و...
-
جنبهی مؤنث در بودیسم با تأکید بر نگاه تانترا به زن؛ قسمت سوم: زن در نگاه بودیسم
پنجشنبه 20 فروردین 1394 15:51
جنبهی مؤنث در بودیسم با تأکید بر نگاه تانترا به زن؛ قسمت سوم: زن در نگاه بودیسم آزاده مدنی از نگاه بوداییها آنهایی که به زنجیر امیال کشیدهشدهاند نمیتوانند به روشنگری دست یابند. در اینجا این روشنشدگی یا روشنی محض اشاره به یگانگی ذهن دارد. امیال، ولع دستیافتن به آنها را به وجود میآورد. حتی میانهروی راه بودا...
-
جنبهی مؤنث در بودیسم با تأکید بر نگاه تانترا به زن؛ قسمت دوم: رهبانیت زنان بودایی
یکشنبه 16 فروردین 1394 19:44
جنبهی مؤنث در بودیسم با تأکید بر نگاه تانترا به زن؛ قسمت دوم: رهبانیت زنان بودایی آزاده مدنی برخوردهای بودا و پیروانش با زنان ناگزیر بود. آنان هنگام پرسهزدن، جمعکردن صدقات، یا در مجالس مهمانی زنان را میدیدند. زنها در زندگی عادی و کارهای مذهبی مردان شریک بودند. هندیها به لطافت طبع زن اعتقاد داشتند و او را در این...
-
جنبهی مؤنث در بودیسم با تأکید بر نگاه تانترا به زن؛ قسمت اول: بودا و زنان
چهارشنبه 12 فروردین 1394 14:32
جنبهی مؤنث در بودیسم با تأکید بر نگاه تانترا به زن؛ قسمت اول: بودا و زنان آزاده مدنی اولین نقش زن را در زندگی بودا، چو دیگران مادرش ایفا کرد. اسطورههای به جا مانده از تولد بودا شباهت تولد او را به مهاویره و مسیح میرساند. گفته میشود که بودا از پهلوی مادرش از سطح چاکرای قلب به دنیا آمد. هرچند به نظر نمیرسد این...
-
جنسیتگرایی در عبادات و معابد هند (با تأکید بر نقشهای زنانه)
جمعه 7 فروردین 1394 15:06
جنسیتگرایی در عبادات و معابد هند (با تأکید بر نقشهای زنانه) آزاده مدنی چکیده: هندوستان کشور بزرگی با ادیان مختلف است. در مقاله مجالی برای بررسی کلی نقشهای جنسیتی در معماری مذهبی، همهی این ادیان وجود ندارد، بلکه بیشتر تأکید بر معابد هندویی و تا حدودی نیز معابد جینی و بودایی است. در این معابد، چه در مناسک عبادی و چه...
-
نگاهی اجمالی به فمینیسم ادبی
سهشنبه 4 فروردین 1394 21:17
نگاهی اجمالی به فمینیسم ادبی آزاده مدنی چکیده: در این مقاله به بررسی مختصر تأثیرات فمینیسم در سنن مختلف ادبی (متون ادبی، نقد ادبی و نمایش) پرداخته میشود. بحثها در این مقاله کلی است و سعی دارد نگاهی اجمالی از سیر روند فمینیسم در ادبیات، خصوصاً در قرن بیستم ارائه دهد. واژههای کلیدی: فمینیسم،ادبیات، نقد، نمایش....
-
از مادونا تا مادونا
شنبه 1 فروردین 1394 16:41
از مادونا تا مادونا نگاه به شأن و جایگاه زن در هنر مسیحی از آغاز تا کنون با توجه به آراء ساختارشناسانهی ژولیا کریستوا آزاده مدنی چکیده: در این مقاله جایگاه زن در آثار هنری دنیای غرب از آغاز عصر ایمان، یعنی غلبهی مسیحیت در اروپا تا کنون به شکل مختصر و با توجه به آراء فمینیستی و ساختارگرایانهی کریستوا شرح میگردد....
-
عشق، معرفت و خلاقیت عنصر مؤنث - قسمت سوم
پنجشنبه 28 اسفند 1393 16:22
عشق، معرفت و خلاقیت عنصر مؤنث - قسمت سوم آزاده مدنی زن و انسان کامل آنکــه بندهی روی خـوبش بود مرد چــون بـود چــون بندگی آغاز کرد؟ آنــکه از کبرش دلــت لــرزان بـود چون شدی چون پیش تو گریان شود چــون پــی یـسـکـن الیهـاش آفرید کـی تـوانـــد آدم از حـوّا بــریـــد ابنعربی هنگامیکه از محبوببودن زن نزد رسول خدا...
-
عشق، معرفت و خلاقیت عنصر مؤنث - قسمت دوم
سهشنبه 26 اسفند 1393 15:00
عشق، معرفت و خلاقیت عنصر مؤنث - قسمت دوم آزاده مدنی خلاقیت عنصر مونث گفت پیغمبـر کــه زن بــر عـاقلان غـالب آیـد سخت و بر صاحبدلان بـاز بـر زن جـاهلان غـالب شوند کـانـدریشان تـندی حیوانست بند مـهر و رقـت وصف انـسانی بـود خشم و شهوت وصف حیوانی بود پـرتو حق است آن معشوق نیست خالق است آن گوییا مخلوق نیست در بین تمام...
-
عشق، معرفت و خلاقیت عنصر مؤنث - قسمت اول
یکشنبه 24 اسفند 1393 15:58
عشق، معرفت و خلاقیت عنصر مؤنث - قسمت اول آزاده مدنی فلک جــز عشق مـحـرابـــــی نــدارد جهان بــی خاک عشق آبـــی نــدارد طبایع جــز کشش کــــــــاری نـدارند حکیمان این کشش را عشق خوانند گـــر اندیشه کـنی از راه بـیــــــنـش بـه عشق است ایـستـاده آفــرینش امروز در عرفان سخن از عشق بسیار است و دیگر هراسی و ملامتی از بیان...
-
زنان صوفی
جمعه 22 اسفند 1393 14:45
زنان صوفی آزاده مدنی نکتهی عجیبی در رابطهی دین با زنان وجود دارد؛ دین را مردان ساخته اما زنان بیشتر از آن تبعیت و حمایت کردهان. همواره در تمام ادیان بزرگ، زنانی را میبینیم که حامیان دین بودهاند و با تلاش آنهاست که دین گسترشیافته و پابرجا مانده است. بطور مثال: مادر موسی، خواهرش، همسر فرعون و صفورا در اینکه موسی...
-
زن در نگاه عرفا و متصوفه
چهارشنبه 20 اسفند 1393 18:47
زن در نگاه عرفا و متصوفه آزاده مدنی با وجود ارتقاء مقام زن در اسلام این نگاه در جامعه بسیار دیرتر تغییر کرد و فوت پیامبر رهنمودهایش را در این زمینه به سرعت از خاطرها برد. درواقع در باب زنان آنچه از سنت نبوی در یادها ماند که به باورهای قومی و شخصی خوشایندتر بود. اما به نظر میرسد با این نگاه به زن هیچگاه کاملاً...
-
رهبانیت و زنان
جمعه 15 اسفند 1393 17:56
رهبانیت و زنان آزاده مدنی گرایش به زهد، همچنین فقر اولیه بسیاری از بزرگان اصحاب پیامبر، ناخودآگاه صوفیان نخستین را در پی احیای سنت آنان کشاند؛ خصوصاً اینکه پس از فتوحات اسلام جامعهی عربی ـ اسلامی کمکم غنی میشود و دنیادوستی رایج میگردد. صوفیان نیز نزاع بر سر این دنیا را که در جامعه رایج میگشت. صوفیان نیز نزاع بر...
-
سرچشمههای رهبانیت
پنجشنبه 14 اسفند 1393 19:55
سرچشمههای رهبانیت آزاده مدنی ابتداییترین سرچشمههای تصوف را در فرهنگ قرآن و سیره پیامبر و اهل بیت میتوان جست و اولین شکل تصوف را در زهد و منش پارسایانهی اهل صفه. وجود آیات متعددی در قرآن کریم ناظر بر موضوع دوری جستن از مظاهر دنیا به قصد بهرهمندی از پاداش و نعمات اخروی شاهد بر این مدعاست. بطور مثال در سوره صف آمده...
-
تعریف رهبانیت
چهارشنبه 13 اسفند 1393 22:38
تعریف رهبانیت آزاده مدنی در لغتنامه دهخدا آمده است: «رهبان: پارسای ترسایان است که جمع آن: رهابین، رهابنه، رهبانون میشود. (ناظم الاطباء) در فرهنگ تاج العروس نیز روهبان را که به تخفیف رهبان خوانده میشود به معنای صاحب زهد میگیرند. رهبان از ترکیب ره به معنای نیک و بان به معنی محافظ به دست میآیند و در عربی به معنای...
-
تاریکی مقدس: مطالعه نور در معبد هندویی بریهدشوره، تانجوره، تامیلنادو، هندوستان (1010 میلادی)
دوشنبه 11 اسفند 1393 18:36
تاریکی مقدس: مطالعه نور در معبد هندویی بریهدشوره، تانجوره، تامیلنادو، هندوستان (1010 میلادی) [1] نوشته:آنات گوا [2] و آنورادها موکرجی [3] ترجمه: آزاده مدنی [4] چکیده : این تحقیق بر آن است که بداند چگونه ارزشهای مذهبی، رفتارهای نور و تاریکی را در بناهای مقدس، تابع خود میکند. در این خصوص، وضعیت نور روز، در معبد...